Türkiye Cumhuriyeti ile Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti arasında imzalanan İktisadi ve Mali İşbirliği Anlaşmaları kapsamında Türkiye Cumhuriyeti kaynakları ile “KKTC Karayolu Master Planı” projesi yürütülmektedir. Proje kapsamında, 1988 – 2022 yılları arasındaki dönemde 17 ayrı yol kesiminde 198 km bölünmüş yol, 20 ayrı yol kesiminde 434,5 km tek yol olmak üzere toplam 632,5 km Bitümlü Sıcak Karışım (BSK) kaplamalı anayol yapımı gerçekleştirilerek trafiğe açılmıştır.

2023 yılı itibarıyla Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nde Ankara Kaynaklı, 49 km’si bölünmüş yol, 13 km’si birinci sınıf olmak üzere toplam 62 km uzunluğunda 5 adet yol yapım projesi ile birlikte 322 km uzunluğundaki 3. Sınıf yol ağında yapım-onarım işleri yürütülmektedir.

Lefkoşa Çevre Yolu’nun Alayköy Bağlantısı ile Girne Yolu Yonca Kavşak Yapımı için ihale çalışmaları devam etmektedir. 2024 yılı başında yapımına başlanması hedeflenmektedir.

3. Sınıf yol ağında yapım-onarım işleri kapsamında Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti genelindeki köy yolları iyileştirilmektedir. Proje ile 26 adet yol kesiminde toplam 322 km’lik yolun ıslah edilmesi hedeflenmiştir. Yapım çalışmaları yürütülmekte olan çalışmalarımızda; 2021 yılında 32,5 km, 2022 yılında 78,5 km, 2023 yılında 41,6 km’lik kesim olmak üzere 152,6 km’lik köy yolu tamamlanmıştır.

Tüm bunların yanı sıra, iki ülke arsasında imzalanan İktisadi ve Mali İşbirliği Anlaşmaları kapsamında Lefkoşa kaynaklı “Yol Yapım ve Bakım” projesi yürütülmektedir. Proje ile KKTC Karayolları Dairesi sorumluluğunda bulunan yolların yapımı, bakımı, aydınlatılması, trafik işaretlemelerinin yapılması ve otokorkulukların montajı gibi birçok işe finansman sağlanmakta olup KKTC Bayındırlık ve Ulaştırma Bakanlığı birimleriyle işbirliği yapılmıştır.

Bu doğrultuda, 2023 yılı Anlaşması kapsamında 30 milyon TL ödenek sağlanmıştır. Sağlanan bu kaynakla bugüne kadar 6 kavşak ve 11 yol güzergâhında aydınlatma sistemlerindeki arızların giderilmesi ve eksiklerin tamamlanarak yol aydınlatma sistemlerinin çalışması sağlanmıştır. Söz konusu güzergahlar ve noktalar şunlardır:

  • Gönyeli Çemberi- Güzelyurt bölünmüş anayolu
  • Güzelyurt – Lefke bölünmüş anayolu
  • Güzelyurt – Kalkanlı anayolu
  • Lefkoşa – Gazimağusa bölünmüş anayolu üzerindeki kavşaklar
  • Gönyeli Çemberi – Hamitköy Kavşağı arası
  • Metehan Kavşağı – Dereboyu Kavşağı arası
  • Hz. Ebubekir – Kızılbaş Çemberi arası
  • Hamitköy Kavşağı – Haspolat Kavşağı arası
  • Lefkoşa - Girne Bölünmüş Anayolu
  • Hasan Uzun Petrol-Girne Köprülü Kavşak arası
  • Acapulco Kavşağı

Ayrıca yıllar içerisinde hasara uğramış otokorkulukların tamiri ve eksik yerlere yeni otokorkuluk takılması işleri için kaynak kullandırılmıştır.

Yollarda trafik ve yol güvenliğini artırmak amacıyla kullanılmak üzere trafik levhası üretiminde kullanılmak üzere saç, omega direk, fosfor alımları ve yol çizimleri için yol boyası alınmıştır. Böylelikle ülkenin yaklaşık bir yıllık malzeme ihtiyacı karşılanmıştır.

Ülke genelinde özellikle anayollarda deforme olan bölümlerin tamiri için finansman desteği sağlanmıştır. Bu güzergahlar şunlardır:

  • Şirinevler -Akçiçek , Doğancı-Taşpınar, Lefke- Gemikonağı, Gemikonağı Yedidalga, Tuzla köy girişi, Lefkoşa Gazimağusa Anayolu Kıbrıs Gazetesi Önü ve Lefkoşa-İskele Yolu Hocaoğlu Petrol, Mutluyaka Köyü Girişi köprü